Nog 114 dagen – Heen en weer en op en neer 15 x

Hiii,

Ik wist niet dat een training een cadeautje kon zijn, nou gister was het er één! De training van woensdag 2 juni om precies te zijn, ik heb de tekst een aantal keer moeten lezen…….Duurloop 20/30 min. Tempo: Rustig, dat zal zo rond de 6 min. p/km. zijn geeft Onno aan. En nu komt ie; Niet harder lopen, ook niet als het makkelijk gaat……..huh, die begrijp ik niet, ook niet als het makkelijk gaat??? WHY?? Deze termen ken ik niet uit de krachttraining…..ja pak maar lekker 4 kilo, ook als 24 kilo al primazonkus gaat. Ik kijk Frank aan (mijn vriend c.q. trainer voor mijn krachttrainingen) en zeg, hallo je kan nog wat leren van Onno…die begrijpt het tenminste, smiley met vier traantjes in plaats van twee. Hoe chill!!!!! Ik heb deze dagen gebombardeerd tot rustdag + dag, je mag iets maar toch net helemaal niets. Ik app Onno voor de zekerheid of het nog wel helemaal goed gaat. Hij stelt me gerust, de tekst klopt als een dus en dus ga ik in mijn chill stand lekker hobbelen. Al snel ga ik natuurlijk veel te hard maar dan hoor ik de zit, net harder ook niet als het lekker gaat. In standje ‘slenter’  zijn de 30 minuten zo voorbij. Ik voel me raar als ik thuis kom, ik heb gedaan wat ik heb moest doen. Maar zweten, ho maar, m’n hardslag omhoog gewerkt, ho maar voldaan gevoel ho maar, veel selfies gemaakt, ja zekers.. Een dag na de voor wat je een training mag noemen kom ik erachter dat het een ‘Hersteltraining’ heet, Smileys met 6 traantjes, de kwartjes beginnen te vallen!

Vandaag was andere koek, phoeeeee……. Ik ben nog aan het nazweten. Interval training it was! Fr
ank ging mij helpen.  Op het menu; Warming Up: 10 min. dribbelen, dat is dus heel rustig! Dynamische flexibiliteit, 4/5 versnellingen van ongeveer 40/50 m. Steigerung vorm. Je start rustig en loopt naar een redelijk vlot tempo doe. Dus niet sprinten!!! Kern: 15 x 200 m Tempo: Redelijk vlot 4.30-4.40 p/km. 54-58 sec. Pauze: 50/50 wandelen/dribbelen.

Ok helder verhaal wel toch? Toen de uitwerking nog…die was iets minder simpel. Heerlijk aan een journey als deze weer dat je jezelf zo keihard tegenkomt in wie je bent, je goede eigenschappen en uhmmmm je net iets tikkeltje mindere eigenschappen voor het plan om in 3.30 een marathon te willen lopen. Want daar komen trainingen, planningen en het grotere plaatje bij kijken. E soms kijk ik liever per dag en wil ik daar alles eruit halen wat erin zit, en zie ik voor de dag van morgen wel hoe ver dat schip strand, of juist niet. Je moet je voorstellen een mooi lang boeren weggetje, weinig auto’s, af en toe een fietser, en mensen die daar wandelen en van het mooie uitzicht genieten
en van het mooie weer. Frank staat 200meter verderop en timed. Ik sta bij het startpunt, hij slaat z’n hand omhoog van yeaahhh Paul je mag! Ok…..NIET SPRINTEN!! Ik begin voor mijn gevoel best rustig en op het punt van wat ik denk dat 100 meter is versnel ik……ik en Frank voorbij en loop rustig uit naar loop tempo. 36 seconden……36 seconden….huh ik snap er nis van, ik moet minimaal 54 seconden lopen en ik ging nu niet voluit. Dan ben ik dus de half aan het dribbelen ook als ik de 54 seconden wil halen, en Onno heeft het over niet sprinten? Ligt voor mijn gevoel ver uit elkaar.

De tweede t/m de 8ste keer probeer ik het echt rustig aan te doen maar nog steeds onder de 41 seconden. Dit is zo mij, rustig aan doen, I can’t! Iets wat gefrustreerd dribbel ik weer terug om mijn 9de 200 meter in te gaan. Hoe dan, ik doe voor mijn gevoel rustig aan en nog red ik het niet. Wat is het idee achter de training? Help, het is niet dat ik niet wil, maar het lijkt dan soms dat mijn benen letterlijk een loopje met mij nemen en denken, he maar ik mag dan ga ik ook als een volbloedje. Ok benen, ik ga nu een deal met jullie makesprintn, of jullie gaan luisteren en ik sop jullie heerlijk in als cadeautje of ik laat drie weken de haartjes staan. Zeg het maar, het is wat jullie willen. Ze gaan voor de eerste optie. Oké, ronde 9. Rustig beginnen en na 100 meter iets versnellen. Ik ben het mebenen eens, ze gaan heel langzaam, voel elke stap en besluit dat de 100 meter veder is dan de eerste 8 rondes 100 meter, dus versnel pas later. Ik kom bij Frank aan die ondertussen z’n YouTube filmpjes aan het bekijken is en die roept 45 seconden…F%$$@$%$%## HOE DAN!!!! Iets wat meer gefrustreerd (lees zwaar gefrustreerd) loop ik de laatste 5 rondes, nog steeds allemaal onder de 45 seconden )-: Sorry Onno….sorry…. weet met wat voor type je te maken hebt….souplesse is nog niet het woord wat in haar woordenboek voorkomt. Aapje met handjes voor mijn ogen. Ooit gaat de dag komen dat het gaat komen, hoe lang de weg ook zal zijn, het maakt me niet uit. I want souplesse…!

Ik app Onno; Onno, ik ging te snel en haalde de 54 seconden niet. Wat is de gedachte achter de training? Misschien dat ik het dan beter begrijp en mijn benen beter kan toespreken en dealtjes kan maken….dit werkt niet…..Hij geeft aan om binnenkort weer een keer af te spreken dan kunnen we het erover hebben. Goede..! Hij stelt nog de vraag; heb je in je vorige duurlopen wel eens het gemiddelde gelopen gelijk aan het gemiddelde van de 200meter? hmmm denk denk nou dit tempo wat ik nu heb gelopen niet nee….

Ik lig in mijn bed en kan mezelf wel voor m’n kop slaan, Paul hoe moeilijk kan het zijn om langzamer te lopen. Ja maar wat heb je nodig dan om dat te kunnen schiet door mijn hoofd. Je wil het toch allemaal zo goed doen? Waarom doe je het niet gewoon. Er komt geen antwoord op de vraag, of eigenlijk ook wel. Omdat ik voor m gevoel altijd meer wil doen dan wat er staat, alleen goed niet goed genoeg is? Help, de ware ME komt naar boven. Herkennen is toch stap één is toch herkenning, BAM in you face, ast, hier heb je hem dan, je herkenning. Voor volgende week heb ik met mezelf afgesproken dat ik gewoon dribbelend ga beginnen, wellicht kom ik dan aan de tijd. Al moet ik op mijn handen gaan staan of kruipen, ik wil die tijd halen, no matter what. Met die deal ga ik slapen en bedenk ik….tomorrow a brand new day, nieuwe ronde nieuwe kansen, take that chance …AMEN!

Voor als je ook bijna gaat slapen, sleep well en zo niet, pak die kans en doe wat je moet doen.

Keep on running (-: (even when it’s not your day!)

Kisses

 

Geef een reactie