Nog 111 dagen – 4 x 1000 meter

Ola,

Toch een mooi getal vandaag, nog exact 111 dagen en dan hoor ik het startsignaal en hopelijk 3,5 uur later zet ik één been over de finishlijn van de marathon boom(en hopelijk heel kort erna ook mijn andere(-:). Time flies when you having fun of je hebt een schema. Raar is dat maar het is echt zo, ga aan een schema starten en je squat één keer, zet een paar keer het ene been voor het ander en mensen praten alweer over het weekend met de vraag wat jij voor leuks gaat doen? Ik, ik ga trainen, eten, slapen, beetje chillen, chillen (beetje), slapen, eten, trainen en nog een keer knipperen en mensen beginnen weer te klagen dat er alweer een nieuwe werk week voor hun neus staat. Ik heb dat zelfde gevoel twee keer per jaar, vier weken rusten na mijn marathon en daarna denk ik, wow gaan we nu alweer beginnen? Leuheukkkkk! Afgelopen week weer begonnen met mijn nieuwe schema, en phoe ik kan je vertellen, mijn weekend had heel veel van het element SLAPEN!

Zaterdag; geen auto op de weg te horen, niets van even behalve wat vogeltjes, en…….. het prachtige gebrom van mijn eigen wekker……niet erg want ik was al wakker, warm op de kamer en er zoemde een mug boven mijn hoofd alsof hij een uur moest wachten op zijn ‘ready for landing op het voorhoofd van Paula’ signaal. Huppa opstaan, havermout erin, kleding aan en rennen. Het raam staat open en ik hoor mijn bedje roepen, he hallo, laat je mij hier zo in de kou achter met mister mug? Wat is dit, je mag nog lekker warm terugkomen??!!!! Ik mijn gedachte doe ik mijn oorpluggen in en sla ik een enorm grote smiley met een boos gezichtje tegen de voorgevel aan zodat het geluid niet meer binnenkomt. Ik heb een plan en een missie en niets zal daarvoor in de weg staan! De simpele vertaling…..keuzes maken, easy as that.

Interval op het programma; Warming Up: 10 min. dribbelen + 2/3 versnellingen van 70/100 m. Niet sprinten net zoals 02 juni opbouwen. Kern: 4 x 1000 m.
Tempo: Redelijk vlot naar vlot. 4.45-5.00 p/km.= redelijk vlot Vlot= 4.30-4.45 p/km. Geduld hebben niet harder en na 500 m. pas vlot lopen. Alles op ontspanning, merk je dat je ademhaling te hoog komt direct minder hard. Pauze: 3 min. wandelen/dribbelen. Uitlopen: 5 min. dribbelen.

Leuk dus, kort maar krachtig. Ik ga lopen om het ford, elke rondje van een kilometer vier keer.(I know, tellen is m’n sterkste kant. Normaal haat ik het om hetzelfde rondje te lopen (voel ik me zo’n rat die in zo’n reuzerat aan het rennen is) maar voor dit verhaal kan ik het aan. Ennnnnnn ik heb met mezelf afgesproken als ik de opbouw doe zoals Onno die heeft aangegeven ik vanavond een stukje chocola mag, heuuuheeeuuuheeuuu. Maar goed het is nog niet zover, als smelt het in m’n gedachte al over m’n tong. Most wanted right now, CHOCOLADE!!! Ok…..focus…….

Starten met 12KM per uur is goed te doen, mijn horloge is bijna leeg, autch zie ik nu ook pas…lekkere voorbereiding weer….na 500 meter mag ik versnellen en vind mijn watch wat ik rond de 16km per uur ga, ok ok ok, niet ok, langzaaaammmmeeeerrrr. Gelukkig gaat dat vrij snel en is de eerste kilometer alweer voorbij. Wauw dat ging snel. Ben wel soort van aan het hijgen, geen idee of dat de bedoeling is. Het is warm zeg! De timer gaat op drie minuten en beetje dribbelen en het WK hoeveel vliegjes kunnen er om je heen dwarrelen. Niet te doen.
De seconden tikken weg en ik mag weer (-: De tweede ronde? Ik zie zo’n cheerleader met een bordje sexy lopen door de boxring. Ik voel me alles behalve sexy, ik plak….
Anyways….we gaan weer. De eerste 500 meter gaan op tempo, ik mag verstellen en betrap me erop dat ik te hard wil inzetten, but nee paul……you want that peace of chocolate right??!! Ik probeer in een rustig tempo te versnellen en deze keer goed op mijn ademhaling te letten, dit blijft dit keer vrij rustig en dan hoor ik piep piep…de 1000meter is alweer voorbij. Op de helft, deze training gaat snel (-:!

Ik pak mijn rust en ben aan het kijken naar een dikke boom en besluit als ik daar ben de drie minuten rust voorbij is en ik weer mag starten aan ronde drie. De eerste zweetdruppeltjes beginnen zich toch echt te vormen nu. Weer op naar de eerste 500 meter, ik kijk niet op mijn horloge en ga op mijn gevoel af wat 500meter is, puur voor de lol. Op het moment dat ik denk dat de 500 meter voorbij is kijk ik op mijn horloge en zie 565 staan. Niet gek (voor een vrouw!! (-:) ik versnel en blijf weer op mijn adem letten. Die is toch echt wel een beetje aan de hoge kant…..Ik ben er bijna totdat een vliegje denkt met mijn huig de boksring in te moeten…!!! Mijn hemel……dan lig je er plots even af zeg…ik STIK zowat! Een fietser vraagt heel coulant of het allemaal het allemaal goed gaat en ik kijk haar aan met een blik, lief dat je het vraagt maar je vraagt het niet niet voor niets….nee het gaat niet! Geen water bij me of iets. Met eigen speeksel slik ik de vlieg die helaas de derde ronde net niet heeft gehaald door en neem iets langer pauze om goed op adem te komen. Dan zie ik de boom weer en maak dat weer als startpunt.

De laatste 1000meter alweer! Ik kan er kort of lang over kletsen, die ging gewoon zoals het boekje!!! Ik zag de boom weer wat nu mijn eindpunt ook was en yseaahhhh, did it. Hoe nice, ik bij voldaan en happy. Zo lekker gevoel he, een goede en lekkere training gehad. Niet te lang, wel intensief, nice. Thanks too Onno.
AND NOW (((((——:::::: CHOCOLATE TIME! Zin zin zin! Ik ga nu bedenken welke het gaat worden en dan mega genieten. Ja een stukje, geen hele reep. Ok een halve, nee een stukje! Ok, maar als ik dan morgen weer een goede training heb mag ik dan weer een stukje? Nee, het is niet elke dag feest. Smiley met een iets wat sip gezichtje maar voor nu een smiley met een heel blij gezichtje, ik ga vanavond een stukjje chocola eten (-:

Veel succes met de training als je vandaag nog mag! Laat me weten wat voor training jij op het programma hebt staan, ik ben benieuwd!

Tot snel!

Keep on running!

Xxx Paul

Geef een reactie