Intake nieuwe trainer – Nog 125 dagen – laatste weekje freewheelen

Het is inmiddels zondag 22 mei 19.00uur en ik sta nog steeds vol energie te stuiteren van vandaag, zoveel zin om echt met de voorbereiding naar Moskou toe te gaan starten!!! Mijn laatste weekje freewheelen is begonnen qua trainingen want vanaf volgende week ga ik starten met een nieuwe trainer!

Om bij het begin te beginnen. Vanochtend had ik een intake bij mijn nieuwe trainer, er is een klik, het voelt goed, de afspraken zijn helder, we gaan ervoor. Don’t ever stop!

We zijn begonnen met een looptraining, hij wilde graag zien hoe mijn techniek is (haha not, techniek met lopen, uhuhhmmmm tell?) en mijn conditie. Trainer op de fiets in Leusden en zijn vrouw (@stubborn_inge , hoe leuk is dat…. ook fanatiek hardloopster,) deed mee met de training. We zijn begonnen met anderhalve kilometer inlopen in de bossen van Leusden, could be more worse. Mocht je nog een toffe plek willen om te lopen, Leusden, rennen gewoon de hertjes in de rondte. Toen ik dat beestje zag dacht ik nog, owja beetje hoog lopen en mooi graag. Dat hoog en mooi lopen is dus geen match bij mij…..

Na inlopen de loopscholing, 20 nieuwe termen naar m’n hoofd die ik niet kende; Tripling, kippig, steigeren, knieheften (yeah kende ik), hakkenbil (heuhhhh kende ik ook), kruispas, aansluitpas en achteruitlopen, al de eerste kleine tips mee gekregen. Schouders ontspannen, iets naar voren met je lichaam, neem je armen goed mee. Ok, dit snap ik nog. Na goed warm te zijn de start van de intervaltraining; 6x 200 meter met 100 meter rust. Let’s go! Best hoog in mijn adem eindigde ik de serie, en jee ff, hoe anders lopen op zand in plaats van asfalt wat ik altijd gewend ben. 17 of 18 kilometer per uur gUnknownemiddeld. Op naar de 1000 meter met de opdracht mee om te proberen in één tempo te lopen. Na 200 meter voel ik mijn adem al hoger komen en begin ik te hijgen, ok tandje eraf, ja het gaat weer lekker. De trainer vraagt hoeveel kilometer p/u ik nu gelopen heb. Best lastig zonder horloge maar ik denk rond de 13km p/u. Dit blijken er 14 te zijn geloof ik. Best nice.

“Commitment is what transforms a promise into reality, and we commit today!”

Hij legt uit dat hij met een marathon veelal werkt met een negatieve split. Dit houdt in dat je de eerste helft langzamer loopt dan je tweede helft en eigenlijk pas de laatste 10 a 15 kilometer gaat versnellen om ervoor te zorgen dat je jezelf niet stuk loopt in de laatste kilometers. Dus de opdracht voor de laatste 1000 meter is om zo te beginnen dat je niet aan het hijgen bent en voor je gevoel echt nog wel harder kan. Na 500 meter mag ik versnellen maar  moet daar 150 meter over doen en dan de laatste 350 meter vol gas. het voelt super raar want het is een slechte eigenschap om ergens full forse voor te gaan en dan wel kijken waar het schip strand. Dit is andere koek, hier is over nagedacht. En dat blijkt, 20 seconden van mijn tijd ten opzichte van de eerste 1000 meter! 20 seconden! Oké oké, die tactiek, hoe mentaal verwarrend die ook is, het werkt geloof ik..

Naar de auto gedribbeld, selfie gemaakt, zie foto en naar huis. Hier heeft hij zijn werkwijze uitgelegd. Per twee weken een nieuw schema, elke week een update hoe het gaat, 2x in de week krachttraining (ik blij) en volgende week starten. De 10km in Cothen volgende week hoef ik niet op 100% speed te lopen. Maar het is een wedstrijd, huh? Nee je gaat die lopen op een plan, je uiteindelijke doel is Moskou in 3.30 en niet volgende week Cothen in ‘hoe loop je jezelf in de eerste week al naar z’n grootjes’. Helder.

We gaan het gewoon doen, samen het avontuur aan!!!!! Spannend; een heel klein beetje. Zin in the journey; ontzettend!!  Vertrouwen, na al die kleine details nu al 100%! Waar zie ik tegenop? De lagere frequentie van krachttrainen en werken met een negatieve split omdat het mentaal gewoon even wennen gaat zijn, maar t bewijs is al geleverd vandaag dus we gaan het gewoon doen! Smile here!

Keep on running, tot snel!

Paula

Geef een reactie